Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

æøå i permalenker, er det egentig lurt?

(4 posts)
  • Startet for 2 years siden av AnneM
  • Siste svar fra AnneM

1. AnneM
    Medlem

Jeg ser at det er mulig med æøå i permalenker på wp på eget domene, også lurer jeg på om det egentlig er lurt. Bloggen er naturligvis på norsk.

Jeg er naturlig skeptisk mot øæå på sentrale steder i "dataguffa", men hva veit vel jeg, kansje det er en antikvert holdning?

En av de store bekymringene er jo at det kansje funker fint nå, men hva med en eventuell senere oppdatering, kan jeg regne med at det henger med videre ...?

Postet for 2 years siden #
  2. Rune
    Administrator

Nja, det skal i utgangspunktet gå bra, men det kan i visse tilfeller by på problemer.

Hvis du f.eks skal sende permalenken videre til en tredje part via bloggen din, f.eks en DIGG funksjon, så vil som oftest mottaker kreve at det som kommer fra deg er sjekket og strippet for farlig kode, og da vil sær tegn som øæå$&# etc bli gjort om til WEB sikre tegn. F.eks vil tegnet for mellomrom " " bli %21, slik at lenken "hxxp://domene.tld/denne lenken" bli "hxxp://domene.tld/denne%20lenken".

Denn omformingen kan skape problemer.

Skal du være 100% sikker, så bør du bruker lenker som; "hxxp://domene.tld/denne-lenken-har-aagsaa-noe"

Eller er det andre meninger om dette? :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Kristin
    Admin

Jeg har ikke helt trua på dette selv, og synes egentlig WP-folka gjorde en dårlig jobb når de skulle fikse problemet; å er greit for den blir a, mens æ og ø bør du endre slik som Rune nevner.

4. AnneM
    Medlem

oki, tusen takk for innspill :)
    da blir det nok å omforme til aa, oe og ae tenker jeg.

RSS strøm for dette emnet