Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Backup

(4 posts)
  • Startet for 1 year siden av hildeg
  • Siste svar fra Rune

1. hildeg
    Medlem

Jeg er nokså fersk med wordpres på eget domene. Tenkte å oppgradere i dag, og tenkte derfor å ta backup først. Forsøkte å lese litt om dette, men det var jo så mye forskjellig at jeg ble helt svimmel. Hvor er den enkle 1.2.3. løsningen for nybegynnere, duster og kløner?
    Jeg forstod det som om jeg må ta backup av både database og filer på mitt område?
    Og backup av databasen ser ut til å kreve shell-tilgang, noe jeg ikke har. Jeg har kun phpMyadmin, og der fant jeg ingen enkel måte å gjøre dette på.
    Ga opp, og endte med å kopiere alle filene på min wordpress-installasjon til egen maskin via ftp.
    Oppgraderte, og alt skar seg - så nå forsøker jeg å laste opp igjen backupen, om det går gjenstår å se, i verste fall har jeg ødelagt hele bloggen.
    Det viktigste er jo innholdet - for meg i alle fall. Utseendet og sånn skal jeg alltids kunne sette opp igjen.
    Er det ikke da like greit å bare eksportere bloggen, slik man ville gjøre om man ville flytte den?

Postet for 1 year siden #
  2. hildeg
    Medlem

Tror jeg fant ut hvordan jeg gjør det med databasen. Export?

3. hildeg
    Medlem

Jeg klarte heldigvis å legge inn igjen den gamle versjonen. Siden jeg nå vet at jeg har en fungerende backup, forsøkte jeg å oppgradere automatisk. Da fikk jeg denne feilmeldingen:
    Warning: copy(/home/virtual/hildegoghagen.net/public_html/wp-content/languages/ms-nb_NO.mo) [<FONT color=#21759b>function.copy</FONT>]: failed to open stream: Permission denied in /home/virtual/hildegoghagen.net/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-direct.php on line 200

Warning: copy(/home/virtual/hildegoghagen.net/public_html/wp-content/languages/ms-nb_NO.mo) [<FONT color=#21759b>function.copy</FONT>]: failed to open stream: Permission denied in /home/virtual/hildegoghagen.net/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-direct.php on line 200

Could not copy file.: /home/virtual/hildegoghagen.net/public_html/wp-content/languages/ms-nb_NO.mo

Installation Failed

Det ser jo likevel ut til at installasjonen funka, for oppgraderingmeldingen forsvinner fra dashbordet. Jeg fikk også en beskjed om at jeg måtte oppgradere databasen, og det gikk automatisk uten problem.
    Noen gode forslag?

4. Rune
    Administrator

Det ser ut som om det er problemer med skriverettighetene til mapper/filer på serveren din. 

I ditt tilfelle ville jeg nok ha prøvd en manuell oppgradering. Les gjennom alle punktene før du begynner - og spør hvis du lurer på noe! 

1) Ta backup av 
    • wp-config.php
    • wp-content (mappe)
    • .htaccess (er skjult, du må slå på "vis skjulte filer" i ditt FTP progr.)

2) Slett alt på serveren unntatt
    • wp-config.php
    • wp-content (mappe)

3) Last opp den nye utgaven av WordPress, unntatt
    • wp-config.php
    • wp-content (mappe)

4) Last opp innholdet i wp-content mappen som var med i den NYE utgaven av WordPress til den som ligger på serveren din. Altså mappene plugins og themes.

5) Gå til admin siden din og følg instruksjonene der.

NB!
    Disse fem trinnene fungere i de alle fleste tilfeller - men siden Murphy ALLTID er tilstede, så kan det selvsagt skje at ting ikke går som det skal. Så husk alltid Backup, Backup og Backup :-)

Lykke til!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet