Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » Informasjon

Bilder, klikkbare thumbnails

(8 posts)
  • Startet for 2 years siden av Vikagutt
  • Siste svar fra Vikagutt

Tagger:

1. Vikagutt
    Medlem

Hei, jeg sliter med bildefunksjonen. Det er lett å laste et bilde inn i bloggposten, men det bør fortrinnsvis være i thumbnailstørrelse. Jeg skulle gjerne finne en egnet plassering for originalbildet slik at brukere kan se det bedre, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gjøres. Thumbnailen skal vel da gjøres klikkbar (og det er jo lett nok), men hva så...?

Postet for 2 years siden #
  2. Rune
    Administrator

Hei!

Alle bilder du laster opp med WPs egne media behandler kan du sette inn som miniatyr bilder, som kan lenke til bildet ditt for større versjon. Hvor store miniatyrene skal være bestemmer du under Innstillinger -> Mediainnstillinger i Admin seksjonen.

Utseende på miniatyrbildene styres av style.css filen som følger med temaet du benytter. I denne kan du endre hvordan miniatyr og andre bilder blir seende ut for leseren.

Håper dette hjalp deg på rett vei!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Vikagutt
    Medlem

OK, men skal jeg legge det store bildet i en egen post? Eller på en "page"?
    Beklager at jeg stiller litt dumme spørsmål...

4. Rune
    Administrator

Du trenger ikke å gjøre noe. Du bestemmer selv når du legger ved bilde om det skal åpnes som en "egen side" (uten WP bare bildet), eller om det skal være en del av posten.

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  5. Vikagutt
    Medlem

Snodig. De bildene jeg legger ut, blir thumbnails på forsiden, og thumbnails i den fulle posten også. Ett unntak: Et bilde av Rådhuset (som jeg har tjuvlånt mens jeg tester dette...), er thumbnail på forsiden, men blir fullskala i den fulle posten - slik jeg forsøker å få til. men jeg skjønner ikke hvordan dette har skjedd...?

6. Vikagutt
    Medlem

Nå tror jeg faktisk at det begynner å demre litt for meg. Hvis jeg ikke krysser av for thumbnails, men i stedet for medium eller large når jeg laster opp, så blir det faktisk ganske "thumb" likevel på frontsiden, mens bildet blir større i selve postingen. Og her går det an å redusere størrelsen ved å dra i en prosentglideskala hvis det blir altfor stort.

7. Vikagutt
    Medlem

Men jeg skjønte ikke helt det der med å åpne bildet som en egen side? Da må det ha en egen URL? Hvor skal den peke? Det kan være nyttig de gangene bildet er viktigere enn teksten.

8. Vikagutt
    Medlem

Ah! Og når jeg klikker på bildet som er i selve bloggposten, så popper det opp som et stort bilde!
    Herregud, for et naut...

RSS strøm for dette emnet