Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress.com

Hvordan hoste en wordpress.com tjeneste på egen server?

(10 posts)
  • Startet for 3 years siden av R@ge
  • Siste svar fra Rune

1. R@ge
    Medlem

Jepps....

Jeg har noen planer som innebefatter en type side som ligner på wordpress.com i den forstand at hvem som helst skal kunne opprette sin egen side og da samles omkring en ramme men likevel da ha en del felles.

Når jeg installerte wordpress for første gang for leeeeeenge siden så fikk jeg en installasjon som gjorde nettopp dette, men senere versjoner ble til rene stand alone versjoner hvor da jeg drev EN blogg og alle som registrerte seg var kun medlemmer av denne ene bloggen.

På den aktuelle siden har jeg ubegrenset plass på server, ubegrenset muligheter til subdomener og ingen begrensinger på mysql. Siden har pr. i dag over 10.000 registrerte brukere og mange av disse ønsker en egen side som de kan samles på (klansider).

Man skal kunne sette opp en slik side på sekunder og invitere andre inn på siden sin som medlemmer.
    De vil da kunne publisere saker og nyheter som igjen vises på forsiden av hovedsiden.

Men hvordan i all verden skal jeg få dette til med nåværende WP versjon egentlig?

Ingen brukere som registrerer seg har jo her muligheten til å generere subdomener automatisk, noe som vil være nødvendig.

Dersom man ikke kan benytte WP til et slikt community opplegg så kanskje noen har noen tips om hva som kan benyttes.

Postet for 3 years siden #
  2. R@ge
    Medlem

Fant ut av dette faktisk....

løsningen lå her: http://mu.wordpress.org/

3. Rune
    Administrator

WordPress μ er et fantastisk produkt, og ja, det er det samme som de bruker på WordPress.com

Husk bare å lese readme.txt filen;

If you're not comfortable editing PHP code, taking care of a complex webserver and database system and being pro-active about following
    developments of this project then run, don't walk, to
    http://wordpress.com/ and sign yourself and your friends up to free blogs.
    It's easier in the long run and you'll save yourself a lot of pain
    and angst.

:-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  4. R@ge
    Medlem

Angående den txt infoen...
    Hva er det for en idiotisk ting å si egentlig...

Dersom jeg ikke ønsket en egen tjeneste så var jo det en selvfølge...

Men nå hadde ikke jeg tenkt å ha en blogg tjeneste da, mer en åpen community type tjeneste hvor vi kan benytte WP som grunnpilar...

5. Kristin
    Admin

R@ge; teksten kommer av at folk har tatt seg litt vel mye vann over hodet når de har prøvd seg på WPMU.

6. Rune
    Administrator

Ingen ting negativt om deg, R@ge! Jeg beklager hvis det hørtes slik ut! Men det er som Kristin sier, mange har tatt seg "vann over hodet", det er bare å se igjennom forumet (http://mu.wordpress.org/forum/) :-)

Det største problemet du vil møte på er hardware. Ikke på selve web serveren, men på mySQL serveren. Med mange blogger, og mye data, blir databasen fort veldig stor, og det krever mye av databaseserveren. De fleste hostingselskaper kjører svak maskinvare på den type server, og da WordPress er dynamisk som da fører til mye spørringer på serveren, blir dette fort flaskehalsen.

Det er helt klart en fordel å kjøre på en VPS løsning, ikke en shared løsning. Hvis du har 1000+ blogger bør du og vurdere (i allefall) splitting av DB'en over to eller flere servere.

Lykke til!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  7. R@ge
    Medlem

Det er helt klart en fordel å kjøre på en VPS løsning, ikke en shared løsning. Hvis du har 1000+ blogger bør du og vurdere (i allefall) splitting av DB'en over to eller flere servere.

Tviler sterkt på at det kommer til å bli mer enn 100 sider for å si det slik.

Mer realistisk er det snakk om 50 kanskje.

Jeg trenger sikkert hjelp underveis uansett :)

8. Rune
    Administrator

Hjelp skal du få! Bare husk viktig informasjon når du søker hjelp;

• PHP versjon
    • mySQL versjon
    • WordPressμ versjon
    • Hva sier Apache loggen
    • Hva sier ev. PHP error loggen
    • Har du prøvd å slå av innstikk/fjerne innstikk
    • Har du prøvd andre nettlsere?

Noen av disse punktene er selvsagt ikke nødvendig ved alle problemer, men jo mere informasjon du kan komme med når du stiller spørsmålet, jo lettere er det å hjelpe :-)

Og når det gjaldt VPS forslaget mitt, så sa du i første innlegget at du hadde over 10 000 brukere, og jeg tolket deg dit hen at alle skulle ha sin egen blogg :-) My bad!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  9. R@ge
    Medlem

Jeg skjønner at det var en logisk slutning å ta ja...

I dette tilfellet er det mer snakk om klansider.

Hver klan har ca. 10 medlemmer og av de 10.000 medlemmene er vel ca. 2000 potensielle klanspillere...

Så antar jeg at dersom 50% av disse lager en egen klanside hos oss så er det ekstremt mange i forhold til det totale antallet.

Men seriøst... plugins...
    Alle plugins jeg har som "moderside" vil bli kopiert over til alle de andre vil jeg tro.

Dersom jeg til eksempel hadde et bb forum, ville de også kunne få sitt eget forum?

10. Rune
    Administrator

Når det gjelder plugins, så vil de fleste plugins som virker for vanlig WordPress (WP) også virke for WordPressµ (MU). Men det finnes unntak. Hardkoding av stier/paths er ikke en smart ting, da MU løser dette virtuelt. I MU er det også forskjell på SITE admin og BLOGG(vanlig) admin. Samt det selvsagt finnes plugins som kun virker i MU.

Du kan integrere MU med bbPress, slik at de bruker samme user table i db'en, men bbPress er ikke en MultiUser løsning pr nå. Det er "vanlig" forum software. Det er snakk om at Automattic skal komme med en WordPress.com type utgave av bbPress, men foreløpig er det nok bare på Matt's tegnebord :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet