Sletter programmet hjemmesiden når programmet oppdateres?
Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress-temaer
oppdatering av WordPress 2.9.2
(8 posts)-
Postet for 1 year siden #
-
Hvis du bruker automatisk oppgradering så settes siden din i "oppgraderingsmodus". Det vil si at dine besøkende får beskjed om at vedlikehold utføres og at siden er tilgjengelig om kort tid.
Når oppgraderingen er ferdig og database oppgraderingen er gjennomført er alt tilbake til det normale.MEN! (det er alltid et men...) Husk alltid de tre B'ene når du oppgraderer;BackupBackupBackupTa (i det minste) backup av mappenwp-content(der ligger alt du har lastet opp, innstikkene din, og temaene dine). Ta også en database backup (gjøres f.eks via phpMyadmin) og backup av filene.htaccessogwp-config.phpHvis du ikke får gjort en automatisk oppgradering, så er prosessen litt annerledes. Men som oftest går det fint med den automagiske :-)--Twitter : @gulbrandsoy
Rune
rune[at]g-mail.no
Blogg
gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
[rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]Postet for 1 year siden # -
beklager et idiotspørsmål fra en grønnskolling: Installasjonen min er helt ny, så det er ikke stort å ta backup av, men jeg skjønner ikke hva jeg skal fylle ut verken for Tjenernavn, Brukernavn eller passord. Er det passordet til bloggen? Eller til databasen, eller til innlogging hos webhotellet?
Postet for 1 year siden # -
Når du fikk webhotell, så fikk du også et sett med brukernavn og passord. Et av de (brukernavn+passord) er til FTP - det er det du skal bruke.
Tjenernavn er FTP adressen til bloggen din. Vanligvis er det akkurat lik domene adressen din, men med ftp. først. Slik at hvis ditt domene var bloggen.no så ville FTP adressen være ftp.bloggen.no.Hvis du er usikker, så må du ta kontakt med leverandøren av webhotellet og be om FTP adresse, samt brukernavn og passord til FTP.Lykke til!--Twitter : @gulbrandsoy
Rune
rune[at]g-mail.no
Blogg
[rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]Postet for 1 year siden # -
funker ikke. Må nok oppgradere manuelt.
Postet for 1 year siden # -
Prinsippet er noenlunde det samme.
Før vi går videre vil jeg bare si følgende; BACKUP er viktig! Ting har en tendens til å gå galt når det absolutt ikke burde gå galt - sånn er det bare! Med backup mener jeg ALLE filene som ligger på serveren din OG backup av databasen! Les gjennom alt før du setter igang - gjerne to ganger hvis dette er første gangen du skal gjøre dette, eller du ikke har jobbes så mye med server og FTP før :-)Jeg tar den forutsetning at du har følgende;Backup (lastet ned til din maskin)FTP ProgramBrukernavn og passord til FTPLastet ned siste WP og pakket ut zip filen (fra wp.org)Følgende må nå gjøres forutsatt at de fire punktene over er gjort!1) Slett ALT på serveren unntatt:wp-config.php.htaccesswp-content (mappe) Her ligger alt du har lastet opp (bilder etc)!2) Last opp alle filene fra mappen på din maskin som heter Wordpress. Bortsett fra mappen som heter wp-content.3) Fra mappen wp-content laster du opp innholdet i mappen themes og innholdet i mappen plugins.4) Hvis du vil ha bloggen din på norsk, så går du inn i mappen wp-includes og lager en ny mappe som skal hete languages. Inn i denne (languages) mappen, skal du laste opp filen nb_NO.mo som du kan laste ned fra denne lenken.5) Gå til Dashbordet (http://bloggendin.no/wp-admin/)Når du logger deg inn vil du få beskjed om at databasen må oppgraderes. Trykk Oppgrader - og vent litt. Tiden det tar avhenger av hvor stor database du har.Nå er det normalt sett ikke nødvendig å gjøre det på denne måten, da de aller fleste FTP programmer sletter/overskriver filer på serveren hvis du ber dem om det. Men da jeg ikke vet hvilken programvare som brukes, er dette den "korrekte" måten å gjøre det på.Men det viktigste her er (som alltid) BACKUP! Det har reddet mange mennesker mang en gang :-)Lykke til!--Twitter : @gulbrandsoy
Rune
rune[at]g-mail.no
Blogg
Takk for hjelp!
Etter at jeg hadde oppgradert manuelt, begynte plutselig den automatiske oppgraderingen å funke. Uvisst av hvilken grunn...Postet for 1 year siden # -
Takk for hjelpen her var mye god informasjon :-)
Postet for 1 year siden #