Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Permalink

(7 posts)
  • Startet for 3 years siden av EinarOlsen
  • Siste svar fra leisegang

1. Hva er permalink?
    Hvorfor bør man eventuelt forandre på den?
    Har et ?-tegn i alle linkene til postene mine, er det mulig å fjerne det uten kræs?

Postet for 3 years siden #
  2. Rune
    Administrator

En permalink gjør linkene dine mer leselig. Slik at hxxp://dinside.no/?p=xx blir hxxp://dinside.no/2007/12/05/min-kule-lenke.

Du kan velge mellom flere typer forhåndsdefinerte typer av permalenker, eller du kan lage din egen.

Noen mener at mer leselige (for oss mennesker) permalenkene er, jo lettere er det å bl.a. indeksere siden din for søkemotorer :-)

For at endringen av permalenker, kreves det en del av serveren din (de fleste oppegående web hoteller støtter dette).

Apache må ha modulet mod_rewrite aktivert/installert, og du må ha eller ha mulighet til å lage en .htaccess fil i webroten. For at WordPress skal kunne oppdatere denne, må den være skrivbar (av serveren), alternativt må du selv oppdatere denne filen.

Serveren din må også ha på AllowOverride i httpd.config filen for den gjeldene mappen.

Hvis ikke .htaccess filen finnes lages den av WordPress - så sant serveren har skriverettigheter til roten.

For å få mer informasjon om hvilke moduler etc som er på serveren din, kan du lage en standard tekst fil med følgende linje:

<?php phpinfo(); ?>

Og lagre denne som for eksempel info.php i samme mappe som wp-config.php filen ligger, og gå til denne filen i nettleseren din hxxp://dinside.no/info.php

Dette vil gi deg informasjon om serveren din.

Lykke til!

Du kan også se på denne posten.

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Eugenie
    Medlem

nå ble jeg nysgjerrig på hvordan man lager egne permalinker i tillegg til de forhåndsdefinerte man kan velge mellom.

4. Kristin
    Admin

Det er info om de forskjellige "kodene" man kan bruke her:
    http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks#Choosing_your_permalink_structure

F.eks. vil /%category%/%postname%/ gi lenke av typen http://minblogg.no/kategori-navn/post-navn/

Det er egentlig bare å prøve seg frem litt

5. Takk for gode svar, det er bare å prøve seg fram som Kirstin sier.

6. Rune
    Administrator

Den beste måten å lære seg noe på er å prøve/feile :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  7. leisegang
    Medlem

jeg bruker bare : /%postname%/ syes det ser finest ut. har man med datoen og endrer den en gang i fremtiden så funker ikke permalenkene i andre poster lengre.

det er vel noe negativt med alle. har sett noen som druker: /artikkel/postID/ dvs: /artikkel/123/ det ser og ganske så bra ut synes jeg.

Twitter :

RSS strøm for dette emnet