Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » Generelt

Spørsmål om endring av permalenker

(4 posts)
  • Startet for 1 year siden av aiapiraia
  • Siste svar fra Rune

1. aiapiraia
    Medlem

Jeg har noen spørsmål om permalenker i Wordpress jeg lurer på.

1.Når jeg har Æ,Ø,Å i artikkelnavnet, viser permalenken
    rare tegn istedet for æ,ø,å. Er det noen innstillinger jeg kan endre for å få dem til å vise rett?
    Eks. /litt-info-i-str%c3%b8msaken-2/

2. Når jeg har satt opp en nettside, med innstillingen Default (Permalink settings). Så vil jeg underveis bytte
    innstillingen til Custom Structure å skrive inn f.eks /%postname%/. Dette har gjort at det skjer uønskede endringer
    på siden. Men når jeg setter tilbake til Default virker alt som det skal igjen. Noen som vet hva jeg kan gjøre
    for å kunne sette Custom Structure til /%postname%/ i ettertid, å like vel funker siden som den skal?

På forhånd takk for svar :)

Postet for 1 year siden #
  2. Rune
    Administrator

Hei!

For å ta det siste først... Grunnen til at dette ikke virker er at du enten ikke har en .htaccess fil eller at denne ikke er skrivbar av serveren din. Du kan lese mer om dette på denne siden hos WordPress.org.

Når det gjelder det første, så er dette et resultat av IDN (Internationalized Domain Names). Dette er en standard som skal gi muligheten til å bruker internasjonale tegn i hele eller deler av internett adressen. Din lenke /litt-info-i-str%c3%b8msaken-2/ er egenlig /litt-info-i-strømsaken-2/, der ø en i adressen er "oversatt" med tegn som kan/skal tolkes av nettleseren din. Denne oversettelsen gjøres etter RFC-2234 standarden (RFC-2234 - hele dokumentet).

Etter min egen erfaring er ikke dette så veldig stabilt :-/

HTH!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Eugenie
    Medlem

Mens vi er inne på det med permalenker, så har jeg et spørsmål.

Har en blogg hvor jeg kjører med standard innstillinger for permalenker, altså de stygge med ?p=postens ID.
    Dersom jeg endrer dette til noe annet, vil de eksisterende linkene slutte å virke, eller er det sånn at wordpress uansett henter informasjonen fra postens ”guide”-felt i databasen?

4. Rune
    Administrator

De eksisterende lenkene vil virke :-)

Hvis du ser på framsiden av iblogger.no på listen over siste blogg poster, holder du musen over en av lenkene (med tittelen på blogg posten - ikke navnet på selve bloggen), så vil du se der at det vises den "stygge" lenken. Men når du klikker på en av de, så går den til den pene lenken.

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet