Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Tags/Stikkord - Hvordan få større mellomrom ?

(11 posts)
  • Startet for 2 years siden av Ian
  • Siste svar fra Ian

1. Ian
    Medlem

Noen som vet hvordan jeg kan få større mellomrom mellom tags/stikkordene i høyre side på bloggen ? Slik at ordene ikke går i hverandre og oppå hverandre. Ønsker mellomrom slik som det vises i listen over "Hot tags" her ...

http://ian.myhreholding.no er bloggen min

Bruker forresten WP og K2 på norsk ved hjelp av neppe.no

Postet for 2 years siden #
  2. Rune
    Administrator

Du kan først prøve å endre CSS filen style.css, fra linje 1800. Det er der "stylingen" til skyen din lages. Hvis du ikke får det til, eller vil leke enda mer med skyen, kan du lese videre...

Ut ifra koden til K2, er det kun en henvisning til wp_tag_cloud, som er det som lager "skyen" din. Denne kan du endre på i filen page-archives.php, rundt linje 57.

En oversikt over hvordan du formaterer denne funksjonen finner du i WordPress dokumentasjonen (Codex) på denne siden -> http://codex.wordpress.org/Template_Tags/wp_tag_cloud

Mulig du kan klare å endre litt der...

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Ian
    Medlem

Jeg må innrømme at jeg er ganske grønn og litt usikker på hva og hvordan jeg skal endre på style.css da jeg er litt usikker på hva de forskjellige tingene betyr og hva de gjør.

Når det gjelder sistnevnte så ser jeg at dette kunne vært smart, men hvordan jeg legger til disse kodene i page-archives.php og kombinerer dem sammen med kodene til tags, er jeg veldig usikker på.

4. Ian
    Medlem

Du må gjerne poste et eksempel på koden her :)

5. Rune
    Administrator

Mitt beste råd er; Opprett et underdomene på serveren din, eller sett opp en lokal "sandbox" (utviklingserver) og installer en eksakt kopi av bloggen din. På denne kan du leke deg med koden, uten at det går ut over "live" bloggen din.

Når man bruker WordPress på egen server, og ikke ønsker et av de tusenvis av standard temaene som finnes, må man påregne seg en del koding. Dermed er kunnskap om PHP og CSS (og helst mySQL) en vesentlig del. Les også litt her.

Hvis du ikke har brukt PHP/CSS/mySQL før men har lyst å lære deg det, så er dette en veldig god måte å lære seg det på. Selv Matt Mullenweg (mannen bak WordPress) lærte seg koding da han begynte på det som til slutt ble WordPress :-)

Det å tilpasse et (såpass) avansert tema som K2, som bygger veldig mye på (sær)egen kode, må du nok regne med krever en del jobbing.

Lykke til!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  6. Ian
    Medlem

Jeg forstår. Tusen takk for gode tips. Jeg skal se om ikke jeg kan få satt opp en "leke"-blogg når jeg kjøper nytt webhotell og domenet i løpet av uka :)

Håper det er i orden om jeg spørr om noen tips og råd underveis. Ser jo at du sitter på mye god kompetanse!

Takk for hjelpen så langt :)

Btw .. Har du peiling på NextGEN Gallery ? Har postet en post med et problem - får ikke lastet opp bilder. Mer om problemet finner du i posten.

7. Rune
    Administrator

Råd og tips vil du alltid få :-) Det er alltid gøyt å hjelpe noen som prøver å lære seg WordPress. Men det er alltid viktig at du prøver (og feiler) en del først, og gjerne kommer med konkrete spørsmål. Hvis du får feilmeldinger når du holder på å teste, så er det viktig å få med dem også!

Husk at feilmeldinger kan gi veldig mye informasjon når man prøver å finne ut av problemer!

Du kan se svar på NextGEN spørsmålet i den tråden :-)

Igjen, lykke til! Jeg er sikker på at du klarer dette helt fint!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  8. Vis du ikke vil begynne og lære deg koding nå, så kan jeg se på det imorgen siden jeg ser du er i forsvaret :-) skal i musikktroppen i september, blir spennendes! Si ifra om jeg skal se på det, tror kanskje jeg vet hva som må gjøres...

9. Ian
    Medlem

Det hadde jeg naturligvis satt stor pris på da jeg ikke har så veldig mye tid til å sette meg ned å lære koding på kveldstid :) Takker og bukker for hjelp :)

10. Rune
    Administrator

@andersdrage Kanonbra at du tar deg tid! Kjekt å se at du kan få litt mer hjelp Ian :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet