Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Theme - CSS relatert problem

(26 posts)
  • Startet for 3 years siden av Solvi
  • Siste svar fra Solvi

1. Solvi
    Medlem

Lurer på om noen kunne hjelpe meg med noen problemer jeg har fått i forbindelse med modifiering av tema.

http://solvi.strifeldt.net

Jeg ønsker å ta bort alt som legger seg øverst i venstre hjørne da lenkene også legger seg i venstre kolonne.
    Jeg ønsker at man kommer til førstsiden (index eller hva) når man trykker på banneret.

Jeg vil ha vekk en feil med at bakgrunnen legger seg under bunnen og lager en ekstra sjenerende "strek"

Jeg ønsker å modifisere Event calendar til å passe i bredden til venstre kolonne. (Jeg har tatt den bort nå fordi bredden gikk utenfor og det ble stygt)

Jeg ønsker også å ta bort tagiconet og det som ikke er i bruk der.

VELDIG takknemlig for hjelp!

Som takk for hjelpen kan jeg tilby en liten tjeneste til deg eller kona (tjenesten kan leses på hjemmesiden). Kan komme godt med en gang (om man ikke bor altfor langt borte...)

Postet for 3 years siden #
  2. Petter
    Nerd

Oida. Jammen var det mye du ønsket deg...

Litt generelt først:

For å lære om HTML/XHTML/CSS kan man feks starte på W3C sin oversikt over innføringer.

WordPress Codex har en god oversikt over hvordan man kan snekre egne tema.

php.net har all informasjon om skriptspråket PHP.

Så et par tips:

Bruker du Firefox som nettleser? Med den kan man merke et område på en nettside, høyreklikke for å velge "viev selection source" og få hint om hvor i tema-koden (php-filene i "wp-content/themes/ditt-tema/") man befinner seg.

Under tema-snekring kan det være kjekt å bruke Firebug.

Og muligens litt spesifikk hjelp:

Du kan antagelig ordne det meste av utseende med wp-content/themes/ditt-tema/style.css

Teksten oppe til venstre hører egentlig til "overskrift" og meny under denne. PHP og HTML for det finner du antagelig i en fil som heter header.php.

Det at bakgrunnen legger seg under bunnen og lager en ekstra sjenerende "strek" finner du (hvis jeg forstår deg rett) antagelig i en fil kalt footer.php.

Håper dette var litt hjelp og at jeg ikke tok motet og ambisjonene fra deg.

3. Solvi
    Medlem

Neida. Det er nok en vei å gå før jeg klarer å mekke et helt tema på egen hånd.
    Nå regner jeg med at jeg bare forstår ca 11 % eller noe.

Jeg finner ikke noe feil i footer.php, men skal ta enda en dykk i de andre filene.

Jeg bruker Firefox og har et hjelpemiddel som heter Web Developer, men skal se på forslaget ditt om det er lurere.
    Firebug har jeg ikke, så tar imot det forslaget også. @

Jeg synes det virker litt for ambisiøst å snekre en side helt fra start... så jeg jukser litt. Jeg håper at jeg vil få siden min fri for "bugs" ganske snart. :)

Takk så langt. :)

4. nanablag
    Moderator

Hvis jeg tolker deg rett.. skal problemet ditt bli løst ved å endre følgende linje i style.css i temaet ditt...

i body{}

Finner du linja

margin:0px 0px 10px 0px;

endre den til
    margin:0px 0px 0px 0px;

Hvis dette er rett..... så kan du takke firebug for hjelpen

Hilsen nanablag - ivrig bruker av firebug :)

nanablag - newbie
  5. nanablag
    Moderator

Hmm... min forrige post gjaldt den sjenerende streken nederst.... Noe jeg glemte å presisere...

nanablag - newbie
  6. Solvi
    Medlem

Herlig!!! Det gikk!!!
    Jeg har prøvd mye, men må rett og slett ha oversett denne her.
    Klem skal du ha!

______
    Men Firebug så skummel ut å bruke... Vet rett og slett ikke om jeg klarer å bruke det programmet der...
    Men ok, jeg skal installere det og prøve.

7. nanablag
    Moderator

Takker for klem :)

Bra det funket :) Håper du får til resten av tingene også :)

Firebug er ikke skummelt, det er veldig bra og enkelt å bruke!

nanablag - newbie
  8. Solvi
    Medlem

Et fantastisk hjelpemiddel!!! :D
    WOW!
    Jeg har fått til alt jeg ønsket!

MEN; Hvordan overfører jeg de forandringene jeg har gjort i firebugs HTML over til rett dokument eller fil i wp?
    De må vel lagres, også må jeg overføre dem... Aner jeg slit og forvirring her???

9. Solvi
    Medlem

Jeg sitter her nå med en kjempefin side, men hva hjelper det når den fine siden kun er html koder i Firebugs?

Noen som vet hvordan jeg går frem for å få de ordentlige filene forandret, og ikke bare html kodene i Firebugs?

Postet for 2 years siden #
  10. nanablag
    Moderator

Gjør endringene i de ordentlig filene, nå har du jo funnet ut hvilke endringer du vil gjøre.
    Ikke gjør noe med noen andre filer enn de som utgjør temaet ditt.

Ta backup først i tilfelle du gjør noe galt, det er fort gjort.

Det kan hende du bruker litt tid på å orientere deg i dem.

nanablag - newbie
    Postet for 2 years siden #

RSS strøm for dette emnet