Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » Informasjon

Widget problem !

(7 posts)
  • Startet for 1 year siden av DagV
  • Siste svar fra DagV

Ingen tagger enda

1. DagV
    Medlem

hei Jeg er ny på siden så det passer vel bra med en introduksjon først.Jeg har drevet en blog/forum side siden starten av 2009 og har holdt det enkelt og greit. Siden min heter Round1ko og er en norsk fighting game side. Et forsøk på å samle hele samfunnet og lage arrangsjemanger og turneringer. Jeg har nylig fått et widget problem. Sidene mine kom opp som normalt når jeg først lagde de. De var først vist i headingen og trykket jeg på de så kom undersidene opp. jeg kom til skade for å trykke på en widget manager under appearence så alt forsvant. og nå klarer jeg bare å få til slik at alt vises på en gang. alle sider og undersider.(i sidebaren) Jeg har "recent posts" , "Blogroll" og "polls" i sidebaren nå. og jeg har "pages" under forum banneren øverst på siden.Før når jeg klikket på noen av de andre sidene mine som f.eks "events" "om oss" "Guides" osv så forsvant det jeg hadde i sidebaren , det skjer heller ikke nå. noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse dette ?

Postet for 1 year siden #
  2. Rune
    Administrator

Normalt sett for å vise en side (ikke en post) uten at sidestolpen skal vises må du ha en side template som ikke inkluderer sidebar.php. Så lenge den filen ikke inkluderes i template (mal) så vil sidebaren ikke vises.

Det er mulig temaet ditt har side maler uten sidebar.php, du kan sjekke under redigeing av sider, på høyre ide har du en meny som heter Attributter. Hvis du har sidemaler i temaet ditt vil menyen se se slik ut:

Sidemaler i WP

Hvis du ikke har sidemaler i temaet ditt vil menyen se slik ut:

Uten sidemaler i WP

Håper dette var til hjelp!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. DagV
    Medlem

det er mulig jeg ikke får opp attributter fordi jeg ikke har nyeste version 2.9.2 av wordpress jeg har heller ikke installert den norske språkfilen enda.

det var virkelig ikke meningen å skrive hele første posten uten mellomrom , men etter jeg redigerte den så forsvandt mellomrommene hehe.

det jeg trenger å gjøre er å klare å redigere hvilke widgets som vises på de forskjellige sidene. f.eks jeg vil ikke at "polls" og "recent posts" skal vises på annet en forsiden eller dvs den siden som heter "blogg" før jeg klarte å rote det til så kom sider og undersider opp  der de var tiltenkt , men nå som kommer de enten opp alle som en ... eller jeg kan velge å ta de vekk.

jeg har sett meg ut en plugin som heter widget logic , iallefall slik det er beskrevet så gjør den akkurat det jeg ønsker å oppnå"This plugin gives every widget an extra control field called "Widget logic" that lets you control the pages that the widget will appear on."

jeg vil altså fjærne noen widgets fra en spesifikk side. det er bare et problem jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal bruke den hehe.

4. widget logic er en utmerket løsning for dette. Her står hvordan å bruke den: http://wordpress.org/extend/plugins/widget-logic/other_notes/

5. DagV
    Medlem

tusen takk til begge to !!! Det løste problemet mitt med at jeg fikk fjernet en del widgets fra forsiden iallefall.

jeg brukte is_home() for å spesifisere hvilke widgets jeg ville ha på forsiden og !is_home('about') for å spesifisere hvilke jeg ville ha på alle andre sider en forsiden.

jeg klarte ikke helt å finne ut hvordan jeg fikk en side til å bare dukke opp på en spesifikk side (annen side en forsiden)

Jeg fant forresten "attributter" når jeg prøvde å redigere sidene og jeg ser tydelig at siden min ikke bruker sidemaler.
    Men det er noe feil i hierarkiet , før jeg rotet det til så kom kun "forelder" sidene opp og dersom jeg klikket på de så kom alle undersidene opp.

Det jeg gjorde som jeg sterkt mistenker ødela dette er at jeg trykket på "Appearence" i menyen på venstre side i wp dashboardet og på en eller annen måte klarte å fjerne alle widgets. 
    Når jeg la til Pages igjen så kommer enten alle opp på en gang eller ikke opp i det hele tatt. det blir altså ikke tatt hensyn til hvilke sider som er forelder

Når jeg redigerer sider så ser jeg at alle "forelder" sider har verdi 0 og alle undersidene har riktig "forelder"

6. DagV
    Medlem

ok nå har jeg løst problemet mitt delvis. Side hierarkiet er tydeligvis ikke tatt hensyn til når jeg legger til "pages" fra den widget menyen under apperence. Men jeg kan klare meg fint uten dersom jeg finner ut hvordan jeg eksluderer Sidene fra mer en bare forsiden.

skriver jeg dette i widget logic feltet så eksluderes sidene ifra forsiden

!is_home('about')

er det noen som vet hva jeg skal skrive dersom jeg ønsker å eksludere sidene ifra flere en èn side ?

7. DagV
    Medlem

ok jeg fikk til dette også ved å laste ned en plugin som heter "sub page hierarchy". for å vise sider på kun to undersider så måtte jeg bruke følgende kode

is_page(array('side1','side2')  

da er faktisk alt jeg hadde klart å klundre til løst hehe. selv om side hierarkiet ikke funker av seg selv lenger så har jeg funnet en vei rundt det.

RSS strøm for dette emnet