Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WPMS

Wordpress vs wpmu

(7 posts)
  • Startet for 1 year siden av Eugenie
  • Siste svar fra Rune

1. Eugenie
    Medlem

Godkveld godtfolk :-)
    Jeg vil gjerne ha noen råd og synspunkter fra dere her inne, for jeg har inntrykk av at her er masse kompetanse som kanskje kan gi meg svar og få meg til å bestemme meg for hva jeg vil… :-)

På domenet mitt har jeg i skrivende stund 3 forskjellige blogger. Min blogg, min førerhunds blogg, og drømmedagboka mi.
    Disse kjøres i skrivende stund med wordpress 2.9.2 i separate installasjoner. Er det nå jeg seriøst bør tenke på å gå over til WPMU?
    Jeg føler jeg vet for lite om den og har noen spørsmål.

Kan bloggene bruke forskjellige temaer og forskjellige innstikk?
    Noen innstikk er de samme for alle bloggene, og noen er forskjellige.
    Kan bloggene ligge i sub-domener med wpmu?
    Må alle bloggene bruke samme database bare med forskjellige navn på tabellene, eller kan de bruke forskjellige databaser (slik de gjør nå)?

Er det mye arbeid å legge disse bloggene inn i en wpmu-installasjon?
    (har dessverre ikke så mye tid og resurser til å lese en masse og sette meg inn i en masse nye ting, men ville nå bare høre, for kanskje det ikke er så vanskelig som jeg tror)

Jeg vil gjerne høre litt om forskjellene mellom wordpress og wpmu, fordeler og ulemper. Ser jo den store fordelen med kun å forholde seg til en wp-installasjon og at det gjør jobben enklere når det gjelder oppgradering, men er redd for at dersom noe skulle gå galt et sted, rammer det alle bloggene.

Noen som kan fortelle eller svare på spørsmålene mine?

Hilsen Eugenie

Postet for 1 year siden #
  2. Rune
    Administrator

Hei!

Kan bloggene bruke forskjellige temaer og forskjellige innstikk?

Ja.

Noen innstikk er de samme for alle bloggene, og noen er forskjellige.

Ja.

Kan bloggene ligge i sub-domener med wpmu?

Ja, men krever at du kan endre en del på oppsettet på serveren, eller at du kan få webhotellet til å endre oppsettet. Du må ta i bruk sk. wildcard dns oppsett.

Må alle bloggene bruke samme database bare med forskjellige navn på tabellene, eller kan de bruke forskjellige databaser (slik de gjør nå)?

Det er samme databasen for alle blogger. Tabellene blir laget etter følgende oppsett;

wp_1_*
    wp_2_*

etc

Site wide valg etc er i wp_* tabellene

Er det mye arbeid å legge disse bloggene inn i en wpmu-installasjon?

For tre blogger? Nei, egentlig ikke.

Personlig synes jeg at WPMU er "Overkill" for tre blogger og at "enkle" WP oppsett er den greie veien å gå. Men det er jo selvsagt smak og behag :-)

Jeg synes det viktigste om WPMU sies veldig godt helt i starten av readme filen som følger med; du vet den de fleste av oss ikke leser:

WordPress MU is a multi user version of WordPress.

If you're not comfortable editing PHP code, taking care of a complex
    webserver and database system and being pro-active about following
    developments of this project then run, don't walk, to
    http://wordpress.com/ and sign yourself and your friends up to free blogs.
    It's easier in the long run and you'll save yourself a lot of pain
    and angst.

Uansett hva du velger - lykke til!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Eugenie
    Medlem

Takker for svar.
    Ja, kanskje rett som du sier, at wpmu er litt ”overkill” for bare tre blogger. Sånn sett så jobber jeg meg jo slett ikke i hjelp når det gjelder oppgradering av disse, siden wp og innstikk kan oppgraderes automatisk nå for tiden :-)
    Tenker litt på om det er noe særlig plass å spare ved å kjøre wpmu i stedet for tre sett av wordpress med tilhørende innstikk og temaer. Føler meg bare litt ”molboer” som har tre wp-installasjoner når man kan bruke en :-) men, vet ikke hvor mye plass det er å spare…

4. kgun
    Medlem

Merk at http://www.packtpub.com/books/wordpress har en del (PDF) bøker om WP hvorav en om WP Mu, nemlig WP Mu 2.8 beginners Guide.

Det enkle kan være det geniale.
    Twitter :
  5. Rune
    Administrator

Du har også en gratis bok fra Andrea; http://wpmututorials.com/basics/installing-wordpressmu-the-e-book/

Mulig det kan være noe?

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  6. kgun
    Medlem

Det er da veldig enkelt å installere Wp Mu. Den boken jeg nevner går litt dypere og så er der en helt fersk "WordPress 2.9 E-Commerce"

https://www.packtpub.com/wordpress-2-9-e-commerce/book

Det enkle kan være det geniale.
    Twitter :
  7. Rune
    Administrator

Å installere WPMU (eller WP 3.0 med MS) er forsåvidt enkelt. Det er når du skal få den til å gjøre slik du vil (altså ikke bare standard løsninger) det kan begynne å bli litt tricky :-)

Mitt råd er; Prøve & Feile (tm) på en lokal server - helt til du får det til :-) Det som har vært et gjennomgående problem er at mange tror MU automatisk kan gjøre alle de artige tingene som du ser bl.a på WordPress.com - det kan den ikke. Du må regne med å leke deg både med DNS, PHP og mySQL koding for å få det slik du ønsker - siden det er sjelden noen vil ha bare standard oppsettet :-)

Uansett, så ønsker jeg alle som vil prøve lykke til - og her inne skal alle få hjelp til selvhjelp.

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet